Hvad er ligheden mellem et teater og et mikroskop? Hvad er forskellen mellem et udsplattet hindbær og en kræftcelle? I Eva Meyer-Kellers forestilling Living Matters er disse sammenstillinger og analogier ikke noget harmløst tankeeksperiment. Faktisk fører de os direkte ind i en kritisk iscenesat konflikt omhandlende magtstrukturer i antropocentriske konfigurationer af blikket og deres krav på objektivitet.
I forestillingen muterer vindruer til fluorescerende dybhavsmonstre under mikroskopets øje, tamponer udfører celledeling. De videnskabelige processer der angiveligt fungerer i deres rene deskriptive tilstande, bliver udsat for en hårdhændet afhøring i forholdet til deres normative strukturer og forudsætninger. Det sker på en måde der konsekvent tager højde for den teatralske peepshow-anordning (fr. dispositif), som værket udspiller sig i.
Forestillingen er anden del af en serie, hvor koreografen Eva Meyer-Keller beskæftiger sig med naturvidenskabernes metoder. Mens værket ”Some Significance (2017)” beskæftigede sig med fysiske teknikker og modeller til illustration af usynlige enheder og processer, fokuserer Living Matters på mikrobiologiens og molekylærbiologiens observationsapparater – og også teatrets.
Værket præsenteres i forbindelse og samarbejde med The Nordic Forum for Dance Research, NOFOD