Nu har du en helt enestående chance for at opleve en rå, kraftfuld og ekstraordinær sansemættet performance-eksplosion – som intet, du har set før.
Impact Driver vil fylde Dansehallernes storslåede scenerum Hallen med live-svejsning, flyvende gnister, ekvilibristiske guitar-soundscapes, røg og ukonventionel erotisk vildskab…
Dette er langt mere end en forestilling – det er et spektakel!
Impact Driver af den britiske kunstner og performanceskaber Eve Stainton er interesseret i metoder til at konstruere thrillerlignende spænding. Hvordan spænding kan opretholdes som hovedbegivenhed i fraværet af et klimaks eller en traditionel forløsning.
Ved at låne logikken fra en svejseworkshop sætter Stainton aktiviteter i forgrunden, der kræver live forhandling og beslutningstagning. Derved synliggøres hvordan scener og objekter tager form og fortsætter med at bevæge sig i betydningslag. Atmosfærer, beklædningsgenstande, følelser og materialer, der frembringes og er i spænding.
Ved at arbejde med en oplevelse af at være ‘taget på fersk gerning’ og ‘i et spændingsfelt’ udforsker Stainton, hvordan spænding som en rumlende understrøm har potentiale til at sætte punktum for lesbiske og trans identiteter. Uforglemmelig, tidsudstrakt, absurdistisk.
“Svejsning er potent for mig på så mange måder – dets stærke alkymistiske tilstedeværelse, dets ekstreme teatralitet, dets kapacitet for fare/spænding/drama/kraft/spænding, dets sensualitet, dets frækhed.” – Eve Stainton
Med et ensemble fra forskellige kreative baggrunde, der normalt ikke arbejder inden for dans, fortsætter denne forskning Staintons arbejde med at fejre den kønsnonkonforme lesbiske og transmaskuline oplevelse, og hvad det betyder for den hvide vestlige moderne dans at sætte disse identiteter i forgrunden.
Forestillingen er med live lyd komponeret af Leisha Thomas og Mica Levi. På scenen opleves også Tink Flaherty, Karima Francis, Wet Mess, Romeo Roxman Gatt, Charlotte Valentine og Eve Stainton.
ANMELDELSE
“…sprængte konventioner omkring dans, performance og køn i et forbløffende auditivt og sensorisk angreb. Til tider truende, til tider ømt og sjovt, samtidig med at det også er fyldt med risiko, spænding, fare og total sexethed. I dette forbløffende gesamtkunstwerk lever den grænsebrydende essens af Marina Abramovićs banebrydende tidlige performanceværk videre.” Louisa Buck, The Art Newspaper.
“Staintons præsentation af svejsning side om side med dans er transformerende; fast stof forvandles til flydende og tilbage igen, og vi transporteres ind i et nyt alternativt landskab, hvor det virkelige og det udførte bliver sammenflettet… Gennem konstruktionen af karakterer, et alternativt landskab og engagement med alle sanser skaber Stainton et gesamtkunstwerk: et totalt skue.” Sam Kan
EVE STAINTON
Eve Stainton er en kunstner og koreograf født i Manchester og bosiddende i London, Storbritannien. De skaber tværfaglige forestillinger, der involverer bevægelsespraksis, svejset stål/live svejsning, digital collage og andre usynlige kræfter som drama og spænding. Deres forskning er forankret i fællesskabet og interesseret i, hvordan marginaliserede mennesker oplever og kommer i forhold til magtstrukturer og samfundsmæssige konventioner på forskellig vis. De arbejder ofte med koder om køn, klasse og trusler, og deres arbejde iscenesætter fysiske forhandlinger og afslører mekanismer “bag kulisserne” i samarbejdet for at vise en slags virkelighed, der ikke er problemfri.
I 2023 blev Eve nomineret til Premio Cunha e Silva Kunstprisen på Galeria Municipal do Porto (PT). De har medvirket i The Wire mag, PW Magazine, The Art Newspaper, Metal, AQNB, FACT Mag, Dazed Beauty, Twin Magazine, Art in America og This is Tomorrow.
Arbejdet for andre kunstnere inkluderer Anthea Hamilton, Tai Shani, Last Yearz Interesting Negro, Sonia Boyce, Malik Nashad Sharpe, Holly Blakey, Goldfrapp, Compagnie ECO international turné, Vivienne Westwood, Claire Barrow, Art School, Molly Goddard, gåtur under London/Shanghai/Paris Fashion Weeks.
ADVARSLER
-Denne forestilling indeholder delvis nøgenhed, dis, stroboskoplys i øjenhøjde, øjeblikke med blackout, høj livelyd og live svejsning.
-Svejsning skaber en lugt i rummet.
-Der bruges svejsegardiner under forestillingen, hvilket giver dig mulighed for sikkert at se svejsningen uden yderligere øjenbeskyttelse.
-Et begrænset antal høreværn vil være tilgængelige; hvis du har dine egne, bedes du medbringe dem.
– Denne forestilling indeholder meget høje lyde. Musikken, industrilyde lagdelt med guitarer er høj og blandet med svejselyde og skrabende metal.
ALDERSGRÆNSE 14+ (delvis nøgenhed)