Et væsen i sit tilsyneladende naturlige habitat begiver sig ud i en eksistentiel metamorfose. Desorienteret og adskilt falder det, sanser det og efterligner planternes, maskinernes eller insekternes bevægelser; en post- eller transhuman organisme, der forsøger at stykke sin eksistens sammen i en tvetydig krop.
ontogenesis dreams: a sideways stretching of the sensory limbs er en samarbejdshybrid af performance og installativt miljø koreograferet og udført af Astrid Tetsche Sweeney med skulptur og scenografi af Weixin Quek Chong.
Inspireret af insekters foryngelsesprocesser, queer-økologier og den radikale vision om postapokalyptisk tilpasning i Octavia E. Butlers Xenogenesis-trilogi udforsker de kroppens forgængelighed gennem dens forhold til et tvetydigt organisk materiale.
Astrid Tetsche Sweeney (hun/hende f. 1994) er en dansk/irsk performer og koreograf, der er interesseret i at undersøge bevægelse gennem stasis, stimulus og isolering af individuelle kropsdele. Hendes seneste arbejde sætter spørgsmålstegn ved og forvrænger det perspektiv, vi har på kvindekroppen, ved at undersøge bevægelsesformer, der kan betragtes som anderledes eller uhyggelige. Hendes inspirationskilder omfatter naturens adaptive modstandskraft og mangfoldighed, queer-økologi, science fiction, Feldenkrais-inspirerede somatiske bevægelsesteknikker samt den mangfoldige vifte af dansestilarter, hun har været udsat for i løbet af sin dansekarriere.
I 2020 samarbejdede hun med mixed media-kunstneren Zara Joan Miller om Soft Rio, en kortfilm, der blev vist på festivaler som MUFF, LUFF og Ann Arbor. Året efter skabte hun Weven, en stedsspecifik forestilling til Fête Permanente i Paris sammen med Jonas Vandekerckhove. Siden 2022 har hun udviklet ontogenesis dreams sammen med billedkunstneren Weixin Quek Chong og vist deres arbejde i Singapore, Norge, Belgien og Danmark.
Astrid er født i København, begyndte som traditionel irsk danser og blev i 2011 optaget på Rambert School of Ballet and Contemporary Dance i London. Hun fortsatte med at optræde med Scottish Dance Theatre, hvor hun var en del af værker skabt af koreografer som Sharon Eyal, Fleur Darkin, Botis Seva og Colette Sadler m.fl. Hun bor nu i Bruxelles, hvor hun arbejder freelance som performer, konsulent og koreograf og har samarbejdet med kunstnere som Iván Pérez, Tamsyn Russell, Luke Murpy, Sidi Larbi Cherkaoui og Damien Jalet.
Weixin Quek Chong (hun/de f. 1988) er en kunstner, hvis arbejde er inspireret af hybriditet, metamorfose og sanselige sprog. Deres seneste projekter overvejer transformationprocesser samt konstruktion og tilpasning i den biodiverse verden og det menneskelige samfund. De trækker på fælles adfærd, æstetiske og subkulturelle tendenser og bevægelser som en måde at skrælle lag af samfundsmæssige konstruktioner og finde forbindelser mellem væsener, objekter, historier og verdener.
De har præsenteret værker i bl.a. Singapore, Madrid, London, Seoul, Santiago, Yogyakarta, Taipei og Bruxelles og har haft kunstnerophold på bl.a. NTU-Centre for Contemporary Art (Singapore), Museum of Contemporary Art (Singapore), Museum of Modern & Contemporary Art (Korea) og Museo de Arte Contemporaneo – Molten Capital Foundation (Santiago, Chile).
Weixin er modtager af President’s Young Talents Grand Prize 2018 fra Singapore Art Museum, Young Artist Award 2019 fra National Art Council of Singapore, XXXI Circuitos de las Artes Plásticas-prisen fra Comunidad de Madrid og La Casa Encendidas Generación 2024-kommissionspris fra Montemadrid Foundation og bor og arbejder i Madrid.