Marie Topp - Visible Effects
True Random

Tiden er ude af led. Det sidder i kroppen. True Random er et forsøg på at gribe følelsen af at balancere på kanten af afgrunden. At have tabt orienteringen. At have mistet fornemmelsen af verdens struktur.

Der er så meget af det afgørende i et liv, der er styret af tilfældighed. Det kan mærkes intenst, når verden er under hastig omvæltning, og er en påmindelse om, hvor sårbare vi er, hvor hurtigt alt kan forandres. True Random er en forestilling, hvor fællesskab og den poetiske kraft i at bevæge sig sammen er centralt, og hvor det meningsfulde i det tilfældige undersøges.

I Marie Topps værker placeres tilskueren i følelser. 360 grader. Vi er dem. Vi ser dem. Vi mærker dem. Vi reflekterer over dem. Universelle følelser. Du bliver suget ind.

True Random præsenteres som en del af programmet under CPH STAGE 2025.

KUNSTNERSAMTALE – Den 27. maj er der en kunstnersamtale med koreograf Marie Topp i dialog med forfatter, skribent og billedkunstner Karin Hald efter forestillingen.

Del af en serie
True Random er det tredje værk i en serie af forestillinger, der undersøger vores personlige, indre tid i forskellige faser af tilværelsen. Oplevelsen af tidens gang kropsliggøres gennem forskellige formater, rum og temporaliteter. Med denne serie er publikum gennem tre koreografiske greb inviteret til at reflektere over livet og eksistensen i relation til den mest fundamentale bevægelse: tidens gang.
De tidligere værker i serien er The Labyrinth (2022) og Maze (2023). Statens Kunstfonds Legatudvalg for Scenekunst har skrevet følgende:

The Labyrinth” fra 2022 er et mesterværk, der rammer publikum i maven og giver form til livets essens.“.

Pressens ord
“Nogle gange ser man et værk, som minder én om, hvor fantastisk kunst kan være. På den der måde hvor man føler, at verden åbner sig, alt bliver levende på ny. Ikke fordi det er udelukkende dejligt at være med værket, men mere fordi det rammer de dybeste strenge i forståelsen eller følelsen af at eksistere som menneske. For mig er The Labyrinth af Marie Topp et sådant værk.” Karin Hald, Bastard Blog 2024

”Måske er det sådan, det er at leve. Livet i en nøddeskal, som essens. Indtryk og udtryk i samvær med omgivelserne. Maze sætter farten ned og repeterer igen og igen cykliske formationer for at udfordre vores egen og samtidens tendens til at løbe i én retning fuld af distraktioner undervejs.” Maze Iscene.dk 2024.

“The Labyrinth er et typisk eksempel på Marie Topps koreografiske tilgang, der med underspillet styrke og ætsende nærvær formår at udtrykke et enkelt menneskes eller hele verdens eksistens på en time.” Iscene.dk 2024.


Kunstnerisk Hold
Marie Topp har samarbejdet med tæt med komponist Julia Giertz, lysdesigner Mårten K Axelsson og dramaturg Igor Dobricic gennem de seneste 10 år. De har sammen med skiftende samarbejdspartnere skabt en række koreografier herunder værkerne Oceanic, Hail to the Good Listener, The Labyrinth og Maze. Kendetegnet for deres fælles praksis er musikalske og visuelt stærke værker med en tydelig kunstnerisk signatur. Siden 2019 er deres fælles værker primært blevet produceret af Visible Effects, en produktionsplatform for koreografi.

Om det kunstneriske samarbejde er der tidligere skrevet:
“Musikken er af Julia Giertz og lysdesignet af Mårten K. Axelsson. Musik, lys og koreografi er ikke bare vævet sammen, men spiller sammen som et jazzband, der giver plads til hinanden som ligeværdige medspillere. Der er lag af fortælling, vi ikke kan se, men ane som indre sindbilleder og drømmesyn i en blanding af bevægelse og lys.” Iscene.dk om værket The Labyrinth.

Marie Topp
“At opleve en milliard år på én time”, skrev en anmelder i 2021 for at beskrive en forestilling af Marie Topp. Topp’s værker er kendetegnet ved en tydelig signatur. De er minimalistiske, men detaljerige. Hun skaber scenarier, der er tætte og billedmættede i både de visuelle, kinestetiske og auditive dimensioner. Hun arbejder med intensiv langsomhed som et gennemgående greb for at konfrontere vores vanlige tankemønstre og menneskets iboende trang til at blive distraheret fra ubehag. Gennem kunstneriske samarbejder laver hun forestillinger, der fungerer som resonansrum, som understøtter sanselige møder, kropsligt tænkning, kollektiv koncentration og refleksion. Marie Topp har samarbejdet med kunstnere såsom; Julia Giertz, Mårten K Axelsson, Igor Dobričić, Margret Sara Gudjonsdottir og Eric Andersen. Hun er tilknyttet kunstner ved Milvus Artistic Research Center og har samarbejdet med organisationer som Dansehallerne, MDT Stockholm, MARC, Dansk Danseteater, Aaben Dans, Bora Bora, Inkonst, K3 Tanzplan Hamburg, Kampnagel, Inkonst, Atalante, Dansstationen. Hun blev uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i 2009.

Mårten K Axelsson
Mårten K Axelsson er lysdesigner og scenograf. Uddannet lysdesigner på Statens Teaterskole 2009. Mårten har arbejdet som lysdesigner både i Danmark og i udlandet. Bl.a på Det Kongelige Teater, Malmö Stadsteater, Aarhus Teater, Folketeatret, Norrdans Härnösand, Den Jyske Opera, Odense Teater, Kampnagel Hamburg, Schauspiel Frankfurt, Schauspiel Köln, Atalante, Dansehallerne, Aalborg Teater.

Julia Giertz
Julia Giertz er lydkunstner, hendes praktik tager udgangspunkt i fysiske og koreografiske aspekter af lyd hvor synthesizers, manuelle og elektroniske filter og live kodning bliver til instrumenter og lydskulpturer. Centralt i hendes praktik er de mangeårige, tætte samarbejder, hun deler med kunstnere, lydkunstnere og koreografer som Marie Topp, Camilla Barratt-Due og Tarek Atoui. Hun har medvirket til koncerter og værker på bl.a. Venedig Biennalen, Sonic Acts, Unsound, Kunsthal Charlottenborg, MDT og Norrlands Operaen. Siden 2023 er Giertz ansat som studio-engineer på Elektronmusikstudion (EMS) i Stockholm.

Igor Dobričić er dramaturg og kunstnerisk rådgiver for en række koreografer, herunder Christina Ciupke, Keren Levi, Meg Stuart, Marie Topp og Guillaume Marie. Han underviser i konceptudvikling ved Amsterdam School for New Dance (SNDO), og siden 2009 har han været i et forskningsstipendiat ved Amsterdam School of the Arts og arbejder på et langsigtet forskningsprojekt, Table Talks. Hans interesser omfatter udforskning af parametre for performativ handling mellem forskellige faste produktionskontekster (teater og billedkunst, professionel og ikke-professionel status, individuelt og gruppearbejde, etik og æstetik).

Maria Folkmann Ipsen er kostumedesigner, hvor tekstur samt bevægelsen i materialet er centrale for hendes arbejde, ofte i konteks med moderne dans. Maria har udover Marie Topp samarbejdet med Fernando Melo, Institute of Interconnected Realities, og Dansk danseteater.

Danserne

Karis Zidore er koreograf og komponist med base i København. Gennem krop, stemme og lyd bevæger hendes koreografiske praksis sig mellem ladede billeder og inderlige fornemmelser. Zidore præsenterede for nylig sit soloværk, Slit Show (2024), i Dansehallerne. Karis Zidore er medstifter af Danseatelier og kunstnerisk leder og kurator for carrierbag festivalen sammen med Emilia Gasiorek.

Emilie Gregersen er koreograf og danser med base i København. Hun er medstifter af Dance Cooperative, har en uddannelse i dans og koreografi fra Den Danske Scenekunstskole og har siden 2018 produceret sine koreografiske værker. Emilies arbejde er drevet af sanselige praksisser og spørgsmål omkring intimitet, magtdynamik, kunstighed og brug af sanserne. Gennem det uhyggelige, det erotiske og det bizarre arbejder hun legende med forvrængning af billeder og bevægelser for at udfordre binære opfattelser og fortællinger. Emilie dansede også i Marie Topps seneste værk “Labyrinten”.

Snorre Elvin er Københavner baseret danser og koreograf, født i Aarhus i 1991. Hans arbejde kredser om temaer som transformation, taktilitet, queerness, kollektivitet og økologi. Som medstifter af dansekollektivet Danseatelier beskæftiger Elvin sig med både kunstnerisk, organisatorisk og kuratorisk praksis. Han har en MA i koreografi og en BA i dans fra Statens Scenekunstskole. Hans arbejde har været vist på Roskilde Festival, Rakete Festival, Det Frie Felts Festival og Göteborg Teater- og Dansefestival. Som danser har han samarbejdet med kunstnere som Michele Rizzo, Esben Weile Kjær, Sara Gebran, Daniela Georgieva og Martin Forsberg.

Alexander Montgomery-Andersen er en arktisk kunstner fra den grønlandske diaspora. Alexander har sin danseuddannelse fra Bårdar Dance Academy i Oslo. Siden da har Alexander deltaget i mange forskellige produktioner og projekter som freelance kunstner. Alexander har de seneste år blandt andet arbejdet med kunstnere og kompagnier som AVIAJA Dance, Yggdrasil Dance Company, Antero Hein og Bobbi Lo Produktion. I det meste af sin karriere har Alexander arbejdet inden for internordiske samarbejder. Han producerer og koreograferer også sine værker, og debuterede sit første stykke på scenen i 2015 kaldet IdentiD. Hans seneste produktion, Dualism, havde premiere i 2023 på RAS, Norge og har siden da turneret til Danmark og Grønland. Alexanders kunstneriske arbejde har haft stort fokus på udforskningen af ​​kroppens fysiske begrænsninger, og hvordan dette kan hænge sammen med æstetikken og fremkalde følelsesmæssige reaktioner fra publikum. Ofte i sammenhæng med både natur og mennesker.

Kunstner

Marie Topp - Visible Effects

Titel

True Random

Type

Forestilling

Dato

  • 24.5.2025, 17:00
  • 26.5.2025, 18:00
  • 27.5.2025, 20:00
  • 28.5.2025, 20:00

Varighed

1 time

Venue

Dansehallerne, Franciska Clausens Plads 27, 1799 København V

Krediteringer

Koreografi: Marie Topp / Musik: Julia Giertz / Lysdesign, scenografi: Mårten K Axelsson / Kostumedesign: Maria Folkmann Ipsen / Dramaturgi: Igor Dobričić / Danset og udviklet af: Karis Zidore, Snorre Elvin, Emilie Gregersen, Alexander Montgomery-Andersen / Produktion: Visible Effects / Producer: Carlos Calvo / Fotos: Christian Bang / Co-Production: Dansehallerne / Støttet af: Statens Kunstfond, William Demant Fonden, Wilhelm Hansen Fonden, Knud Højgaards Fond, Beckett Fonden, Augustinus Fonden, Københavns Kommune Scenekunstudvalg.

Presse

Glimpse of True Random
Teaser from studio
Marie Topp about the poetic force of moving together / True Random
Meet Marie Topp
Statens Kunstfond (da)
Augustinus Fonden (da)
William Demant Fonden (da)
Wilhelm Hansen Fonden (da)
Knud Højgaards Fond (da)
Beckett-Fonden
CPH STAGE
Københavns Kommune (da)