White line fever – også kendt som ‘highway hypnosis’ – er den sindstilstand, der indtræffer under langvarig kørsel, som gør chaufføren i stand til at reagere på ydre hændelser som på sikker, korrekt og pålidelig vis, uden nogen bevidst erindring om at have handlet.
White line fever dykker ned i et intimt rum og en tæt relation; forholdet til en bil. Mere end bare en maskine, der flytter dig fra A til B, er bilen et sted hvor uendelige dagdrømme kan blive indfriet – eller sidde fast.
White line fever er første akt i i det koreografiske værk, DRIVER. Anden akt hedder Before lunch, som kan opleves i oktober 2024 i Dansehallerne. DRIVER-serien er en undersøgelse af kørsel; en paradoksal bevægelsessituation, hvor man samtidig er i bevægelse og stillesiddende. Det er en leg med forestillinger om anskuelse og handlemuligheder; en leg med hvem der bevæger hvem, i hvilket tempo og gennem hvilke rum.
Bemærk: White line fever er et værk, der er stedsbestemt skabt til parkeringshuse. Som publikum vil du blive inviteret ind til at opleve dele af værket i en bil sammen med to andre. Hvis du ønsker at se værket, men har spørgsmål om tilgængelighed, er vi klar til at besvare eventuelle spørgsmål via mail amb@dansehallerne.dk
Oplevelsen af værkets er samlet 40 minutter.
DET KUNSTNERISKE HOLD BAG DRIVER
Lara Vejrup Ostan er slovensk/dansk koreograf og danser med base i København, Danmark. I sine værker udfordrer hun vores forståelsesrammer, og undersøger hvordan de skabes og bruges til at navigere i den virkelige verden. Forestillinger om det dagligdags er en del af de universer, hun skaber, giver krop og bevægelser. Andre medier, såsom film og tekst, indgår i hendes koreografiske praksis til at forme, bære og videreudvikle dansens logikker. Hendes seneste værker er THE SWIMMER (2022), HIKE (2022), 9 TO 5 (2023) og den fortløbende Body Maintenance-serie sammen med Agnes Grelinger.Lara har en bachelorgrad i dans og koreografi fra Den Danske Scenekunstskole og er snart uddannet i BMC® Somatic Educator. Hun er medstifter af KOMMA Performance Productions, et kollektiv, der arbejder med at understøtte udviklingen og produktionen af dans. Hun er desuden forperson for De Frie Koreografer. www.laravejrupostan.com
Yeong-Ran Suh er koreograf, performer og forsker med base i København og Seoul. Med udgangspunkt i autoetnografi, afkolonisering, shamanisme, traditionel dans, modernisering og mytologi har hun skabt multidisciplinære/danseforestillinger. Hun er medlem af , en præstationsgruppe for klimaaktivisme, og skriver og laver forestillinger på baggrund af traditionel økologisk viden og kollektiv fremtidsskabelse. Hun har en MFA i koreografi fra Korea National University of Art og en MA i religionsvidenskab fra Københavns Universitet.
Eva Johanna Forsehag er danser med base i København. Hun er uddannet bachelor i billedkunst fra Statens Scenekunstskole i 2020 og har siden da arbejdet i forskellige produktioner af Norrdans, Cantabile2, Kasper Ravnhøj, Fabio Liberti og Jernej Bizjak. Johanna interesserer sig for pædagogik indenfor performancekunst og har arbejdet som danselærer på en musikskole de sidste tre år. Johanna medvirkede også i Laras debutværk THE SWIMMER, der havde premiere i 2022.
Ella Östlund (hun/hende) er danser og performer med base i København og Stockholm. Hun har en BFA i dans og koreografi fra Statens Scenekunstskole (2022). Ellas kunstneriske grund og interesser ligger i materialiteten i at optræde, og hvor den møder dansens viralitet og meningsproduktion. Som danser har Ella arbejdet med forskellige koreografer som Alma Söderberg, Malin Elgán, Matija Ferlin, Renan Martins, Julie Rasmussen og Samuel Feldhandler. Som skaber performer hun i egne værker, der udforsker spørgsmål om stemme, krop og samling, samt samarbejder om projektet ‘YOUR HEART OUT’ med Ottavia Catenacci.
Thora Eriksen (hun/hende) er freelance lysdesigner med base i København. Hun er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i 2023, med afgangsforestillingen TO LIVE WOULD BE AN AWFULLY BIG ADVENTURE. Thora debuterede på Blaagaard Teater med forestillingen TR!P i september 2023, en forestilling instrueret af Emil Rostrup. Thora er drevet af at finde, hvor lyset både forstærker og bringer nye aspekter til værket og dets kontekst. Hun elsker små nuancer og store øjeblikke og er ikke bange for at blive banal eller gentage sig selv, så længe det tjener det fælles unikke arbejde.
Moritz Nahold er lydkunstner og komponist med base i Wien. Han har blandt andet arbejdet med God’s Entertainment, Simon Mayer, Akemi Takeya og Peter Kutin. Hans værker er blevet vist på Elevate Festival, ImPulsTanz og Brut. Under hans kunstnernavn Subletvis udforsker han facetterne mellem post-digital pop-æstetik og abstrakte kompositioner. Hans musik er blevet udgivet på Ventil Records, Denovali, Ashida Park og Tender Matter. https://subletvisions.net/
Max Schwidlinski scenograf med base i Leipzig, Tyskland. Han studerede teater-, film- og medievidenskab på universitetet i Wien og scene- og filmdesign på universitetet for anvendt kunst i Wien. Hovedtræk ved hans scenerum er kombinationen af råmaterialer og allerede eksisterende genstande, der taler ind i en velkendt virkelighed på grænsen til fiktion. Han beskæftiger sig også intensivt med brugen af projektioner i teater og dans. Hans mål er at bruge videoskærmene ikke som objekter, men som legende og aktive situationer. Efter at have arbejdet i den uafhængige scene i København og Wien viste Max Schwidlinskis sit første værk på Staatsschauspiel Dresden, Theater Bonn og Konzerthaus Berlin. Værket “THE SWIMMER” skabte han sammen med Lara Vejrup Ostan med premiere i København i 2022. Premieren på “The Cat Eleonore” af Caren Jeß (D: Simon Werdelis) blev tildelt Dramaprisen og Publikumsprisen på det 48. Mühlheimer Theatertage i 2023. Fra sæsonen 2023/24 er Max også husscenograf på “neuen Theatre Halle”. https://maxschwidlinski.com/
EN DEL AF OPENINGS
DRIVER – White line fever vises som en del af OPENINGS, Dansehallernes nye, vidtfavnende festival for dans.