Julia Giertz, Marie Topp
Oceanic

Oceanic er en refleksion over handlingen at lytte og et feministisk studie af lydens hierarkier.

Håndlavede masurskåle er spredt ud over scenen. Deres unikke og organiske former følger naturens egne mønstre. En kvinde flyder i et hallucinerende hav; bevæger sig gennem det, der bliver til et mytologisk landskab. Hun fremmaner det skete og nuet, stemmer og minder.

Oceanic har en original, immersiv lydopsætning, som består af speciallavede mekaniske strengeinstrumenter. Sammen skaber lydskulpturerne, protagonisten og lyset et fysisk rum for omhyggelige akustiske justeringer og vild lytning.

Oceanic havde premiere på Atalante i Göteborg i marts 2020. Forestillingen er en del af et større kunstnerisk arbejde, som bearbejder, hvordan politiske og kulturelle strukturer er indlejret i sansningen. Denne serie inkluderer værkerne: Liaisons (forestilling, 2018), Shrill (lydværk, 2018), Oceanic (forestilling, 2020) og Hail to The Good Listener (bestillingsværk til Dansk Danseteater 2021).

Den 3. dec. byder Dansehallerne på et glas efter forestillingen.
Den 4 dec. er der efter forestillingen artist talk med Marie Topp & Julia Giertz modereret af Karen Vedel. Varighed: 25-30 min.

Marie Topp (DK) og Julia Giertz (SE) mødtes på Den Danske Scenekunstskole i 2005 – lige siden har de fastholdt en tæt kunstnerisk dialog. I løbet af de sidste 10 år har de kontinuerligt været involveret i hinandens kunstneriske projekter, som kollegaer og samarbejdspartnere, ofte i samarbejde med lysdesigner Mårten K. Axelsson og dramaturg Igor Dobricic. Deres værker kan opleves som tidslommer; grænseland, man kan miste orienteringen i. Rum af kraft, følelser og forestillinger, der tillader, at sansernes kompleksitet kan udfolde sig. Kroppen og fantasien er placeret centralt i oplevelsen og i vidensproduktionen. Om Marie Topp Marie Topp er koreograf og danser. Hun er uddannet danser fra Statens Scenekunstskole i 2009. Hun skaber værker i det uafhængige, internationale scenekunstfelt, og har samarbejdet med en række kunstinstitutioner primært i Danmark, Sverige og Tyskland, f.eks. Atalante, MDT, Kampnagel, Bora Bora, Reykjavik Dance Festival, Dansehallerne, Teater Momentum, Dansstationen og Inkonst. Senest havde hun i maj 2021 premiere på Hail to the Good Listener, et bestillingsværk til Dansk Danseteater. Parallelt med hendes koreografiske praksis har hun erfaring som underviser (DOCH, DDSKS,AFUK) og kurator (professionel træning i Dansehallerne). Fra 2016-2019 var hun en del af Dansehallernes kunstneriske råd. Om Julia Giertz Julia Giertz er lydkunstner med baggrund i koreografi og teknik. Hun bor i Stockholm og arbejder i sine værker med lyd i relation til mennesker, objekter og elektronik. Hun har vist værk på bl.a Venedig Biennalen, Unsound, Intonal, Tensta Konsthal, Kunsthal Charlottenborg, MDT, Kampnagel og Norrlands Operaen. Hun har kunstneriske samarbejder med bl.a. Marie Topp, Zosia Holubowska og Tarek Atoui og har holdt forelæsninger om immersiv audio og synthesizers på Malmö Konsthögskola og Elektronmusikstudion (EMS). Som lydtekniker har hun arbejdet med at udvikle lyd-domen på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

Få flere oplevelser for pengene – køb årskort til Dansehallerne. Læs mere

Kunstner

Julia Giertz, Marie Topp

Titel

Oceanic

Type

Forestilling

Dato

3.–4.12.2021

Varighed

1 time

Venue

Dansekapellet, Bispebjerg Torv 1, 2400 København

Krediteringer

Koncept: Marie Topp & Julia Giertz, Koreografi & dans: Marie Topp, Lyd: Julia Giertz, Instrumenter: Julia Giertz & Felix Ahlberg Ericsson, Lysdesign: Mårten K. Axelsson, Dramaturg: Igor Dobricic, Produktion: Visible Effects, Producent: Betina Rex, Tourtekniker: Uli Ruchlinski og Emanuel Arvanitis, Teknisk rådgivning: Daniel Araya, Felix Ahlberg Eriksson, Konsulent: Sarah Melin, Foto: Sigrid Nygaard, Line Ikse, Trailer: Milja Rossi, Co-produceret af: Slingan; Atalante, MDT, Dansstationen, Dansehallerne, Residency: Konstnärsnämnden international residency program/Atalante, Inkonst, MDT, EMS.

Føj til kalender

Presse

Foto: Lina Ikse
Foto: Lina Ikse
Foto: Lina Ikse
Foto: Lina Ikse