Mette Ingvartsen
RUSH

Dansehallerne er mere end begejstrede for at byde Mette Ingvartsen velkommen hjem under OPENINGS, vores nye vidtfavnende festival for dans. OPENINGS er den første begivenhed i Dansehallernes spritnye hjem i Carlsberg Byen.     

RUSH er den danske internationale stjernekoreograf Mette Ingvartsens nyeste forestilling. Et værk, der handler om glæden ved at optræde, og en solo for Mette Ingvartsens mangeårige samarbejdspartner, Manon Santkin. Sammen genbesøger de de uventede historier, der er at finde mellem de ti af Mettes værker, som Manon har optrådt i.   

Hvis du nogensinde har set koreografen Mette Ingvartsens arbejde, er du måske også stødt på Manon Santkin, en performer, der er uddannet fra P.A.R.T.S. sammen med Mette og i løbet af de sidste to årtier har deltaget i ti af hendes forestillinger. RUSH er en solo af Mette til Manon. Det er en hyldest til det at optræde og en fejring af deres intense og langvarige samarbejde. Sammen genbesøger de materialer og partiturer fra tidligere forestillinger, mens de omformer dem gennem historiefortælling. Ud af denne indsats for at “revitalisere” deres fælles økosystem, deres faktiske kunstneriske praksis, opstår en overraskende kronologi, et sus af energi, der reflekterer over glæden ved at optræde.   

OPENINGS

OPENINGS er Dansehallernes nye, vidtfavnende festival for dans. Med festivalen åbner vi op for internationale forestillinger i særklasse og stærke nationale talenter. For et bredt spektrum af dansende kroppe: Ældre kroppe, mindre kroppe, kroppe med forskellige former og farver. For det ikoniske og det overraskende. For andre perspektiver. OPENINGS fejrer danseglæden og gør dans tilgængelig for alle. 

Årskortholdere og medlemmer har begrænset billetkapacitet og dermed booking til OPENINGS. Billetbooking foregår som altid efter først-til-mølle-princippet.

Om kunstneren: Mette Ingvartsen er danser og den vigtigste danske koreograf siden Bournonville. Hendes arbejde er præget af hybriditet og udvider den koreografiske praksis ved at kombinere dans og bevægelse med andre domæner som billedkunst, teknologi, sprog og teori. En vigtig del af hendes arbejde blev udviklet mellem 2009 og 2012 med The Artificial Nature Series, hvor hun fokuserede på at rekonfigurere forholdet mellem menneskelig og ikke-menneskelig agens gennem koreografi. I modsætning hertil indskriver hendes nyere serie, The Red Pieces (2014-2017), sig i en historie om menneskelig performance med fokus på nøgenhed, seksualitet og hvordan kroppen historisk set har været et sted for politiske kampe. I 2019 havde hun premiere på Moving in Concert, en abstrakt gruppekoreografi, der fokuserer på sammenfletningen mellem mennesker, teknologiske værktøjer og naturlige materialer. The Life Work, et in situ-projekt med ældre mennesker i Ruhr-regionen, og en ny solo, The Dancing Public, inspireret af en fascination af dansemani gennem historien, havde premiere i 2021. I 2023 var der premiere på Skatepark, en storstilet forestilling for skatere, dansere og de lokale skatepark-fællesskaber. Og i begyndelsen af 2024 præsenterede hun RUSH, en soloforestilling for Manon Santkin, der trækker på 20 års samarbejde. Mette Ingvartsen har en ph.d. i koreografi fra Stockholm’s University of the Arts og er tidligere uddannet fra scenekunstskolen P.A.R.T.S. i Bruxelles. Hun etablerede sit kompagni i 2003, og hendes arbejde er siden da blevet vist i hele Europa samt i USA, Canada, Sydkorea, Taiwan og Australien. Hun har været artist in residence på Kaaitheater i Bruxelles, Volksbühne i Berlin samt tilknyttet APAP-netværket.

Press quotes: With RUSH, Manon Santkin primarily shows how few resources are needed to create an immersive theater experience. The only thing you really need is a stunning performer. And that is Santkin. – Fritz de Jong (Het Parool) Shaking bodies, vibrating bodies, sweaty bodies, bodies making connections with men, women, the floor, a table, themselves, the audience – this work is about fluidity, about blurring boundaries. Santkin’s female body is reduced to a form here, one that can be anything, a nudity freed from sexual connotations. And because this is a solo – all those bodies we are asked to imagine are, of course, not really there – RUSH is perhaps primarily about imagination and the unknown worlds that open up when you allow yourself to be seduced into a free, unprejudiced way of looking. – Shira Keller (NRC) In RUSH you experience something rare: how only one performer takes the audience along on a journey that is not only about memories of past performances but primarily about physical imagination. This is what has distinguished contemporary theater since the 20th century from everything that preceded it. – Pieter T’Jonck (Pzazz) Manon Santkin and Mette Ingvartsen look back on their years of collaboration as dancer and choreographer. The question of why exactly isn’t asked, but the joy is palpable in RUSH. Open and naked Santkin tells very literally about the things she once did, with small or large groups of performers, on another stage. Her nudity, coupled with the cited physical actions, is very different and more spectacular than usual. When Santkin, at the end of the performance, climbs naked among the audience for a moment, the viewer is completely engaged. – Fransien van der Putt (Theaterkrant) For an hour and a half, Santkin guides the audience through highlights from their oeuvre. With infectious enthusiasm, she portrays contrasting scenes, from sexualizing and anonymizing to brutalizing and activating bodies. She always manages to reignite the audience’s imagination, heading towards new excitement. Collective. And yet intimate. – Annette Embrechts & Mina Etemad (De Volksrant)

Få flere oplevelser for pengene – køb årskort til Dansehallerne. Læs mere

Kunstner

Mette Ingvartsen

Titel

RUSH

Type

Forestilling

Program

  • 3.917:00
  • 4.920:00

Varighed

1 time og 30 minutter

Venue

Dansehallerne, Franciska Clausens Plads 27, 1799 København V

Krediteringer

Koncept og koreografi: Mette Ingvartsen. Med: Manon Santkin. Koreografisk assistent: Thomas Bîrzan. Teknisk instruktion og lysdesign: Hans Meijer . Lydtekniker og lyddesign: Milan Van Doren . Tekniker: Jan-Simon De Lille. Musik: Will Guthrie, Peter Lenaerts, Gregorio Allegri, Gene Krupa og Buddy Rich, Benny Goodman. Management: Ruth Collier. Produktion og administration: Joey Ng. Kommunikation: Jeroen Goffings. Produktion: Great Investment vzw. Co-produktion: STUK medfinansieret af Creative Europe-programmet i Den Europæiske Union inden for rammerne af DANCE ON PASS ON DREAM ON, VIERNULVIER, Festival Montpellier Danse 2024, Tanzquartier Wien, Charleroi danse centre chorégraphique de Wallonie – Bruxelles, SPRING, CND Centre national de la danse, Perpodium. Great Investment er støttet af de flamske myndigheder, Tax Shelter of the Belgian Federal Government, Statens Kunstfond og The Flemish Community Commission (VGC).

Føj til kalender

Presse

Augustinus Fonden (da)
Statens Kunstfond (da)
Beckett-Fonden

Thank you to the funds for generously supporting OPENINGS.