Forestillinger for skoler

Her finder du sæsonens forestillinger og tilknyttede kompagnier for skoler.

Bust a Move

Hva’ så menneske?

Mash Up

Matta Matta 2.0

Med kroppen på opdagelse

milkywhale

Move, Morph, and More

Skal have en titel

Holdet: Bust a Move

For elever i 4.-9. klasse

Forestillingen er bygget op om danse, som mange kender fra populærmusik, musikvideoer og sociale medier som YouTube og TikTok, men som stammer fra en lang historie af sort kultur og stilarter som bl.a. lindyhop, jazz, hiphop, house, vogue og waacking. ’Bust a move’ har stemning af en koncert, hvor der bliver danset ’sets’ – hvilke afgøres af eleverne selv, og det betyder, at hver forestilling er skræddersyet til sit publikum.

Som forestillingen skrider frem, udvikles publikums rolle sig fra at være tilskuere til medspillere og til sidst dansere, og det hele kulminerer i en fest.

Ideen med at bruge musik, som eleverne kender fra deres hverdag, er at invitere dem ind i danseforestillingen, som de er og at anerkende, at de ting, de går op i, har værdi både kunstnerisk og i en samfundsmæssig sammenhæng. ’Bust af move’ bliver en hyldest til de nye, sociale danse, der er med til at koble mennesker sammen over hele jorden.

Medvirkende

Meleat Fredriksson (DK/SE), uddannet danser på Den Danske Scenekunstskole i 2015. Arbejder som både danser, koreograf og underviser og har været med til at grundlægge kunstnerkollektivet DANSEatelier i København.

Adam Seid Tahir (SE/ER) er uddannet fra The Royal Swedish Ballet – Kungliga Operan i 2015 og har siden studeret både idéhistorie og computerprogrammering. Har i flere projekter kombineret dans og teknologi og vandt danse- og tech-eventet Dansathon i 2018.

Louise Mochia (DK) har danset i tre årtier. Hun er uddannet ved London Contemporary Dance School og har turneret internationalt med bl.a. irske Fabulous Beast Dance Theatre/Teac Damsa. Fra 2018-2020 danselinje-koordinator på Oure Efterskole og siden underviser i dans og bevægelse på Den Rytimiske Højskole i Vig sideløbende med sin kunstneriske karriere.

Holger Hartvig (DK) er musiker, komponist og producer med base i København. Skaber musik under soloprojektet ’Spellcaster’, er medlem i flere orkestre og producerer soundtracks til kunstprojekter, performance og film.

Til toppen

Liminal: Hva’ så menneske?

For elever i 0.-3. klasse

Foto: Martin Dam Kristensen

Performanceteatret Liminal kommer på besøg med forestillingen ’Hva’ så menneske?’, der undersøger energiens væsen. Energi er elektrisk, slatten, let, tung, lille og stor. Al energi i universet er konstant, men ændrer form ustandselig. Har vi alle en særlig energi, og kan energi smitte eller deles? Liminal leger med den abstraktion, som energi egentlig er, og danserne inviterer eleverne ind i et værksted af dans og bevægelse.

“Vores arbejde for børn og unge koncentrerer sig om projekter, der aktivt inddrager det unge publikum, både i den skabende proces og i selve forestillingerne. Børnene skal udfordres og præsenteres for nye idéer og perspektiver, men samtidig opleve et scenekunstnerisk rum, der kan mærkes på egne kroppe, og hvor deres egen stemme og deres egne refleksioner har en plads.”
– Adelaide Bentzon, kunstnerisk leder af Liminal.

Medvirkende

Adelaide Bentzon (DK) er sammen med Erik Pold kunstnerisk leder af performanceteatret Liminal. Hun er uddannet koreograf fra School for New Dance Development i Amsterdam og har siden 1998 arbejdet med scenekunst som koreograf og iscenesætter i feltet mellem dans, performance og musikteater. De seneste fem år har hun primært fokuseret på projekter for børn og unge.

Daniel Norback (DK/SE) er kunstnerisk leder af gruppen NORPOL og har performet i et væld af værker, både for voksne, børn og unge samt i forskellige tætte, kunstneriske samarbejder. Han har erfaring med improvisation, musik, tekstproduktion og publikumsinteraktion.

Tomomi Yamauchi (DK/JP) er født og opvokset i Japan. Hun trænede musicalteater på Theater Art College i Tokyo og London Studio Center. Uddannet danser fra Skolen for Moderne Dans i Danmark ved Statens Teaterskole i 1999 og har arbejdet som freelance danser og performer i forestillinger af Liminal.dk, Living Creatures, Åbendans, GAZART, SIGNA, DADADANS, Running Sculptures, Stewart Lynch, Lene Boel med flere.

Søren Linding Urup (DK) har baggrund i gymnastik og sportsdans og har siden kastet sig over moderne dans. Han har arbejdet som danser i mange forskellige forestillinger i Danmark, Tyskland og Spanien og har desuden mange års erfaring som underviser i bevægelse, gymnastik og moderne dans.

Jeppe Kaas Vad (DK) har en baggrund i sport og teater og begyndte at danse i 2013. Siden har han uddannet sig i dans og koreografi på Den Danske Scenekunstskole. Han har arbejdet som danser og underviser i både ind- og udland, bl.a. på Det Kongelige Teater, Åben Dans og Moving Into Dance Mophatong.

Vincent Jonsson (SE) er danser og performer, uddannet fra Den Danske Scenekunstskole 2013-2017.

Til toppen

MESHES: Mash Up

For elever i 3.-6. klasse

Foto: Martin Dam Kristensen

Performancegruppe MESHES kommer med den interaktive forestilling ’Mash Up’, der kombinerer performance og et interaktivt værksted med eleverne. Forestillingen forholder sig til grundlæggende bevægelser, lyde og former i mennesket og dets omgivelser – og rejser spørgsmål som: Hvilken lyd sætter kroppens bevægelser i sving, og hvilke bevægelser sætter lyden i sving? Hvordan ser et landskab ud, beskrevet med en krop? Kan man gengive lyde fra vores omgivelser med sin krop?

Medvirkende

Jaleh Negari (DK) er komponist og trommeslager, uddannet fra Rytmisk Konservatorium i København, 2013-2018.

Felia Gram-Hanssen (DK) er billedkunstner og trommeslager, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis billedskoler i 2008-2015.

Stine Frandsen (DK) er danser og koreograf, uddannet fra Inter-University Centre for Dance Berlin (HZT) i 2012-2015.

Lea Vendelbo Petersen (DK) er danser og koreograf, uddannet fra Iceland Academy of the Arts i 2011.

Max Wallmeier (DE) er dansekunstner, uddannet fra University of Dance and Circus i Stockholm 2014-2017.

Simin Stine Ramezanali (DK) er trommeslager og billedkunstner, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis billedkunstskoler i 2016-2019.

Til toppen

Dansstastionens Turnékompagni: Matta Matta 2.0

For elever i 0.-3. klasse

Foto: Martin Dam Kristensen

’Matta Matta 2.0’ er en interaktiv, legende forestilling i gymnastikmåtternes land.

Som aktivt publikum får man mulighed for at hoppe og lande, falde og stå op igen. Forestillingen har elementer af både dans og sport og er på én gang kantet og blød. Sammen med de tre dansere er publikum på første række i en udforskning af fysikalitet på store og små måtter.

’Matta Matta 2.0’ er udviklet i sin oprindelige version i regi af Dansstationen i Malmö. I version 2.0 er Dansstationen og Dansehallerne gået sammen om at udvikle forestillingen til 90 minutters varighed med en større interaktiv del.

Medvirkende

Jonas Örknér (SE) er uddannet danser på Balettakademien i Stockholm i 2003. Som danser har han siden da arbejdet med kompagnier i Norden som Carte Blanche (NO), Norrdans (SE) og Tina Tarpgaard/Recoil Performence Group (DK) samt Dansstationens Turnékompani (SE) og lavet projekter i bl.a. Sydafrika samt som danser og koreograf med kompagnier i Puerto Rico og Irak.

Alex Nagy (FR), bachelor i kunst og dans fra Lille i Frankrig og Dans och Cirkushögskolan i Stockholm. Han arbejder som danser i forskellige sammenhænge og har også erfaring som scenetekniker. Er bl.a. tilknyttet ReAct! og Dansstationens Turnékompagni.

Loa Carlslund (DK) er uddannet danser fra Den Danske Scenekunstskole i 2011 og arbejder som freelance danser og performer med base i København. Hun er desuden kunstnerisk leder af Teater Minsk, et turnéteater som producerer danseforestillinger for børn og unge og turnerer i hele verden. Sideløbende underviser hun børn og voksne i bevægelse, dans og yoga.

’Matta Matta 2.0’ er iscenesat af The 100Hands

The 100Hands
Koreografkollektivet består af Jasper Džuki Jelen (NL/SI) og Mojra Vogelnik Škerlj (SI). De er begge fra Slovenien og bor i Holland. Sammen skaber de danseforestillinger både til scener og forskellige andre steder og rum. Deres arbejde er kendetegnet ved høj fysisk intensitet, interaktivitet og har en intimitet, der tiltaler publikum i alle aldre.

Til toppen

Running Sculptures: Med kroppen på opdagelse

For elever i 4.-9. klasse

Foto: Lars Nybøl

“Folk ved, hvad de gør.
Ofte ved de også, hvorfor de gør det,
men hvad de ikke ved er, hvad det de gør, gør.”

– Michel Foucault, fransk filosof (1926-1984)

Hvordan føles det, når vi opdager, at vi hele tiden er med til at skabe og påvirke den virkelighed, som vi deler med hinanden? ’Med kroppen på opdagelse’ inviterer deltagere og dansere sammen på en rejse for at undersøge verden gennem bevægelse, ord, krop og musik.

Sammen med tre professionelle dansere udforsker vi, hvordan man kan blive klogere med kroppen ved at være med i den kreative proces. Den interaktive danseforestilling er en rejse ind i det foranderlige rum, som dyrker processen, uforudsigeligheden og forandringen frem for resultatet.

Danserne er i spil på gulvet, mens eleverne bliver bombarderet med valg, som de skal tage stilling til. På den måde er eleverne selv med til at skabe koreografien og være aktive i dansen. Og de opdager, at ikke to oplevelser er ens – at deres valg har indflydelse på deres egen og kammeraternes oplevelse.

Medvirkende

Marlene Bonnesen (DK) er danser og koreograf uddannet fra Den Danske Scenekunstskole, 2011-2015.

Mette Overgaard (DK) er professionel dansekunstner uddannet fra Iwanson International i München 2006-2009 og danseformidler fra Den Danske Scenekunstskole, 2011-2013.

David Kummer (DE) er danser og performer, uddannet fra Den Danske Scenekunstskole 2011-2015.

Til toppen

elsewhere: milkywhale

For elever i 0.-3. klasse

Foto: Camilla Winther m.fl.

I denne interaktive danseforestilling inviterer kompagniet ’elsewhere’ børnene med på en rejse til fantasiuniverset ’milkywhale’ – der, hvor havet og himlen støder sammen, og to verdener mødes. Her møder vi blandt andet forskellige væsner, som kommunikerer på sprog, der er meget forskellige fra vores. For at lære væsnerne at kende finder vi sammen på nye måder at kommunikere på gennem dans, lyde, rytmer og tegning.

Sammen med danserne skaber børnene arkitekturen i fantasiuniverset, og gennem legende opgaver oplever de, hvordan de ved at lytte, se og erfare kan skabe nye måder at være sammen på, og de lærer at blive historiefortællere.

Medvirkende

Kalliopi Siganou (DK/GR) er danser og koreograf. Hun bor i København, hvor hun blev færdig på Den Danske Scenekunstskole i 2019. Hun har bl.a. arbejdet med det kroatiske kunstnerkollektiv BADco og arbejder på egne stedsspecifikke værker.

Vivian Põldoja (DK/EE) er danser og koreograf fra Estland, bosiddende i København. Vivian blev færdig på Den Danske Scenekunstskole i 2019 og arbejder p.t. som danser i både Danmark og andre lande.

Irma von Platen (SE) er danser og koreograf fra Sverige, bosiddende i Stockholm. Irma blev færdig på Den Danske Scenekunstskole i 2019 og arbejder p.t. som skuespiller, danser og koreograf i Sverige og andre lande.

Nikolina Pristaš & Goran Sergej Pristaš (HR) fra det kroatiske kunstnerkollektiv BADco er kunstneriske mentorer på ’milkywhale’. Begge underviser på Academy of Dramatic Arts i Zagreb og arbejder som koreografer, instruktører, dramaturger og performere.

Til toppen

Anna Konjetzky: Move, Morph, and More

For elever i 0.-9. klasse

To dansere og en musiker arbejder i begyndelsen med spørgsmål om, hvem, hvordan og hvad jeg kan være. Om, hvad jeg føler og hvordan andre opfatter mig og om, hvordan det kan udtrykkes gennem bevægelse og lyd.

De to danseres kroppe skaber deres eget soundtrack; lydene gør eleverne nysgerrige, og efterhånden inviteres de til at være med i en legende, interaktiv udforskning af, hvem vi er. Med mikrofoner og effekter bliver publikum selv tonemestre i bevægelse, og kroppe og effekter ’morfes’ i én stor lydbevægelse.

Medvirkende

Sahra Huby (BE) er danser uddannet fra Ecole Internationale de Théâtre Lassaad i Bruxelles. Har medvirket i projekter i en række europæiske lande og etablerede selv i 2016 projektet ”Dance Kitchen” med optrædener i private lejligheder.

Liv Mikaela Sanz (DK/AR) har uddannet sig i dans ved Millennium Performing Arts, London og La Escuela Municipal de Danza i Argentina. Hun har medvirket i forestillinger på en række scener i Danmark og udlandet og har desuden undervist i dans gennem mange år, bl.a. på Den Danske Scenekunstskole og på folkeskoler.

Sergej Maingardt (DE) er lydkunstner, uddannet i elektronisk komposition fra University of Music and Dance i Køln; i medieteknologi fra University of Applied Sciences i Düsseldorf og i medier og kulturel analyse fra Heinrich Heine University i Düsseldorf.

Anna Konjetzky (DE) er koreograf. Hendes arbejder er blevet vist i Tyskland og en lang række lande i og uden for Europa. Siden 2005 har Anna Konjetzky skabt danseværker, der altid beskæftiger sig med en fysisk refleksion over politiske og samfundsmæssige forhold. Hun underviser på flere universiteter og har modtaget en række priser og legater.

Til toppen

Impure Company: Skal have en titel

For elever i 0.-3. klasse

Illustration: Kenneth Schultz

Den intense og energifyldte forestilling har ingen titel, men det får den, når eleverne til sidst sammen bestemmer sig for en passende titel for det, de har oplevet. Forestillingen aktiverer elevernes fantasi og lader dem undersøge, hvordan de fortolker, dømmer og oplever den verden, de lever i.

Som publikum må eleverne sætte sig, hvor de har lyst og flytte sig undervejs og kan derved komme til at opleve, hvordan forskellige perspektiver påvirker den måde, vi oplever på.

Medvirkende

Hoomann Sharifi (NO/IR) har en fortid som hiphop-danser og har som koreograf skabt forestillinger for børn og voksne på så forskellige steder som på scener og i køkkener. Han er uddannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og etablerede i 2000 Impure Company, der arbejder med at synliggøre samfundsengagement og politik i kunsten. Fra 2014-2018 var Hooman Sharifi teaterchef for Carte Blanche.

Ellesiv Vestreim Selseng (DK/NO) Født i Norge og uddannet som danser fra Skolen For Moderne Dans i Danmark. Har arbejdet mange år som freelance kunstner inden for performance og dans. Er med-initiativtager og medlem af danserkollektivet Fanclub, som hun har arbejdet med siden 2011. Er i gang med en MA i kunsthistorie på Københavns Universitet.

Marie Paldrup aka Marie Gumdrop (DK) er danser med fødderne plantet dybt i hiphop-kulturen og stor kærlighed til Freestyle. Hun er udlært i New York, Danmark og Brasilien og er både at finde på forskellige scener og bag egne projekter.

Michael Do (DK) er danser med mange års erfaring indenfor break-kulturen. Han har utallige shows og workshops i både ind- og udland bag sig og har med sin dansetrup Floor Gangz vundet nationale og internationale konkurrencer. Er desuden coach for Specific Kidz.

Emina Mustagrudic (DK) har som danser specialiseret sig i hiphop. Hun er uddannet i Paris; har arbejdet sig frem til at være et navn på den skandinaviske undergrundsscene, og har på det seneste bevæget sig en del på den kommercielle scene.

Til toppen